Benzyniak z kołem dwumasowym

Zastosowanie dwumasowego koła zamachowego zmniejsza drgania na małych obrotach jednostki napędowej oraz niweluje szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. To rozwiązanie było typowe dla samochodów z silnikiem typu Diesel. Zamachowe koło dwumasowe coraz częściej pojawia się jednak także w autach z silnikiem benzynowym.

Nowoczesne, zaawansowane technologicznie jednostki napędowe generują znacznie więcej wibracji, które przenoszone są do układu skrzyni biegów. W związku z tym producenci pojazdów zmuszeni zostali do znalezienia rozwiązania, które pozwoliłoby zredukować powstające wibracje,a tym samym uchronić podzespoły skrzyni biegów przed uszkodzeniami. Ponadto koło dwumasowe zostało zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić zmianę przełożeń, sprawiając tym samym, że jazda samochodem stała się łatwiejsza i bardziej komfortowa.

Dwumasa w silniku benzynowym?

Posiadacze samochodów z silnikiem Diesla są świadomi, że ich auto wyposażone jest w dwumasowe koło zamachowe. Ogromny moment obrotowy jaki generuje jednostka wysokoprężna wymaga ograniczenia drgań, które mogą przenosić się z silnika na skrzynie biegów. To zadanie doskonale spełnia właśnie koło dwumasowe.

Użytkownicy nie są jednak świadomi tego, że dwumasowe koło zamachowe stosowane jest od wielu lat w samochodach z benzynową jednostką napędową. Skąd ta niewiedza? Eksperci twierdzą, że wynika to z niskiej awaryjności tego podzespołu w samochodach z silnikiem benzynowym.

Moment obrotowy dwumasowego koła zamachowego

Jednostki benzynowe wykonane w epoce tak zwanego downsizingu, coraz częściej posiadają turbodoładowanie, które jest odpowiednio zsynchronizowane – tak, aby silnik generował maksymalny moment obrotowy przy bardzo niskich obrotach wału napędowego rzędu 1400-1700 obr./min. Niestety, to także zła wiadomość, bo w przyszłości zapewne istotnie zwiększy się awaryjność i koszt obsługi koła dwumasowego w samochodach tego typu.

Wymiana koła dwumasowego

To nie nowość, że koło dwumasowe w Dieslu jest elementem o wysokiej awaryjności. Pomimo, że większość producentów deklaruje prawidłową pracę koła dwumasowego na dystansie ok. 200 tyś. km, zdarzają się partie kół wytrzymujące jedynie ok. 70 tys. km. Ceny koła dwumasowego można sprawdzić na centrumsprzegla.com/kolo,zamachowe/k,100057, gdzie znajdziecie wyłącznie podzespoły renomowanych producentów rynku części zamiennych. W silnikach benzynowych wygląda to tak, że trwałość dwumasy szacowana jest według specjalistów na co najmniej 300-400 tys. km. Są to silniki wolnossące i dlatego ryzyko awarii tego podzespołu w tym przypadku nie jest duże. Jeśli jednak dojdzie do awarii koła dwumasowego to trzeba liczyć się także z koniecznością wymiany sprzęgła.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
Benzyniak z kołem dwumasowym, 9.0 out of 10 based on 1 rating

2 komentarze

  1. rzeczywiście, mam samochód na benzynę z kołem dwumasowym i jeszcze nic mi się nie zepsuło, na szczęście, bo później wymienić koło i sprzęgło, to kieszeń może trochę zaboleć… ale nie wiedziałem o tym, dopiero po tym artykule z ciekawości sprawdziłem.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  2. 70 tysięcy kilometrów i wymiana dwumasy. Brzmi jak scenariusz z jakiegoś horroru. Rozumiem taki okres czasu jeśli kierowca nie dba o to jak jeździ. W innym wypadku zakładam producenci po prostu chcą zarobić, w trochę niefajny sposób, na nowych częściach.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *