Hydrauliczny system wysprzęglania

Mnóstwo obecnie produkowanych samochodów posiada system hydrauliczny, odpowiadający za przekazywanie siły z pedału sprzęgła do łożyska wysprzeglającego. System ten, za każdym razem jak zostanie zamontowany, musi zostać jednak dokładnie odpowietrzony.

Systemy hydrauliczne powoli wypierają cięgna mechaniczne, które poprzednio przenosiły siłę z pedału sprzęgła do łożyska wysprzęglającego. Nowe rozwiązania techniczne opierają się na pompie, wysprzęgliku centralnym sprzęgła, przewodach hydraulicznych i płynie hamulcowym. Dlaczego konstruktorzy postanowili opracować tego typu mechanizm? Przede wszystkim, taki układ pozwala na eliminację standardowych widełek i tulei prowadzącej łożysko. Dzięki temu, sprzęgło jest mniejsze i lżejsze.

Wysprzęgliki centralne dzielą się na dwa rodzaje: ciągnący i pchający. W przypadku samochodów osobowych, stosowany jest najczęściej wysprzęglik pchający.

Co ciekawe, współczesne wysprzęgliki centralne są niemal nienaprawialne. Eliminacja usterek ogranicza się zazwyczaj do wymiany wadliwego podzespołu. Montaż musi być przeprowadzony dokładnie, a cały układ powinien być odpowietrzony po tym procesie. Aby odpowietrzyć układ, należy skorzystać ze specjalnego zaworu upustowego w przewodzie sprzęgłowym, bądź też z osobnego przewodu rurowego. Najlepiej zrobić to manualnie, albowiem urządzenia do odpowietrzania bywają zawodne.

Hydrauliczne systemy wysprzeglania  pozwalają na wdrożenie dodatkowych układów pomocniczych, takich jak np. system wspomagania, ograniczający siłę nacisku na pedał sprzęgła. Jedna z najbardziej renomowanych marek w branży, LuK, opracował system CSA (clutch servo assistance), wspomagający sprawne rozłączanie sprzęgła.

Tego typu mechanizmy są montowane między pompą sprzęgła a siłownikiem. Ściśle współpracują z pompą elektryczną i zaworem regulacyjnym, pracującym proporcjonalnie do siły nacisku na pedał.

Każdy model auta posiada określone ciśnienie progowe, które aktywuje system wspomagania CSA. Jeśli system działa proporcjonalne, pozwala na eliminację różnych niekorzystnych zjawisk, takich jak np. skok łożyska oporowego sprzęgła.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

1 Comment

  1. Przydatny artykuł, jednak dużo osób nie potrafi tego odróżnić 😉

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *