Klocki hamulcowe – poradnik

Wymiana klocków hamulcowych to rzecz, którą możemy wykonać samodzielnie, jeśli tylko trochę znamy się na mechanice. To korzystne także z finansowego punktu widzenia – jest to po prostu oszczędność. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach, które pomogą nam wykonać wymianę poprawnie i sprawnie.

Wymiana klocków hamulcowych nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych i powinny wystarczyć nam zwykłe narzędzia. Przed zabraniem się do naprawy warto przeczytać odpowiednie fora samochodowe, które obfitują w wiele użytecznych informacji. Należy też przygotować wszystkie niezbędne części, prócz oczywiście klocki hamulcowych także śruby, uszczelki, smar podkładki a czasem nawet i tarcze hamulcowe. Kiedy wymieniać klocki hamulcowe? Ciężko powiedzieć, natomiast w dzisiejszych czasach samochody wyposażone są w czujniki zużycia, które informują użytkownika o wymianie.

Mimo wszystko nie warto „katować” elementów układu hamulcowego. Jeśli klocki i tarcze mają o wiele mniejszą grubość, znacznie gorzej odprowadzają ciepło. Ryzykiem jest więc przegrzanie układu, nagrzewanie się płynu hamulcowego i szereg innych komplikacji.

Zazwyczaj klocki hamulcowe zmienia się częściej niż tarcze (np. na jeden komplet tarcz dwa komplety klocków), natomiast nie można tu mówić o jakiejkolwiek regule – wszystko zależy od modelu auta, sposobu eksploatacji czy warunków.

Przed wymianą klocków hamulcowych warto skontrolować ich ogólny stan, grubość itd. Kategorycznie trzeba je wymienić jeśli dostrzeżemy, że mają pęknięcia, a ich grubość spadła poniżej dopuszczalnej wartości.

Zwróćmy także uwagę na to, jak wyglądają prowadnice i gumowe osłony. Pamiętajmy, że nie ma co oszczędzać za wszelką cenę – jeśli tarcze są prawie zużyte, wymieńmy je razem z klockami, bowiem wymiana tarczy przy wpół zużytych klockach to niezbyt dobry pomysł.

Kolejną ważną wskazówką jest wybór producenta klocków hamulcowych. Tutaj Ameryki nie odkryjemy, jeśli powiemy, że nie ma sensu kupować chińskich zamienników. Klocki hamulcowe to zbyt istotna część, aby móc pozwolić sobie na oszczędności i kupno podzespołów używanych bądź nieznanego pochodzenia. Na rynku pełno jest zamienników, które charakteryzują się wysoką jakością, a producenci tacy jak ATE, TRW, Textar, Zimmermann, Brembo czy Bosch często produkują części na tzw. pierwszy, fabryczny montaż. Warto zdecydować się na właśnie taki produkt.

Tak jak już wspominaliśmy, wymiana klocków hamulcowych nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych. W tym celu powinniśmy rozpocząć od ściągnięcia koła, odkręcenia śruby od zacisku hamulcowego i uniesienia zacisku do góry. Zużyte klocki wyjmuje, a w to miejsce wkładamy nowe. Pamiętajmy, aby wcisnąć tłoczek w zacisku, aby można było go zamontować na grubsze okładziny. Aby wcisnąć tłoczek powinniśmy skorzystać ze specjalnego narzędzia bądź większych kluczy.

Przy wymianie klocków hamulcowych zwróćmy uwagę na kilka elementów. Jedną z najważniejszych rzeczy to stan prochownika (osłony tłoczka). Gdy jest uszkodzony, powinniśmy dokonać natychmiastowej wymiany, bowiem w przeciwnym razie grozi nam ryzyko zanieczyszczenia i korozji tłoczka, zapieczenia hamulca itd.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.