Części zamienne

Kolektor wydechowy

1 Minuty czytania

Każdy sprawny układ wydechowy musi zapewniać bezproblemowe i płynne odprowadzanie spalin na zewnątrz. Duży wpływ na prawidłowość tego zabiegu ma kolektor wydechowy.

Kolektor wydechowy przymocowany jest bezpośrednio do bloku silnika. Jest on pierwszym elementem układu wydechowego, który odpowiedzialny jest za zbieranie gazów spalinowych z cylindrów silnika. Jego budowa nie jest skomplikowana. Najczęściej kolektory wydechowe wykonane są z trwałych, żeliwnych elementów i posiadają krótkie przewody łączące się w jedną rurę.

Kolektor wydechowy jest częstym obiektem tuningu samochodowego. Osoby, które chcą dokonać modyfikacji tego elementu powinny pamiętać, że budowa kolektora ma bezpośredni wpływ na osiągi silnika. Umiejętna wymiana kolektora wydechowego spowoduje znaczny przyrost mocy, zwłaszcza w zakresie górnych obrotów silnika.

Sportowe kolektory wydechowe posiadają budową 4-1. Cyfra 4 oznacza ilość rur prowadzących od jednej, głównej. W samochodach czterocylindrowych kolektory wydechowe zbudowane są według dwóch schematów – 4-2-1 oraz 4-1. Często w kolektorach wydechowych, kolektorach wylotowych bądź w przewodach odprowadzających gazy spalinowe umieszczona może być sonda lambda. Zadaniem sondy jest badanie składu spalin. Odczyt danych z sondy lambda pozwala komputerowi sterującemu na zbadanie składu spalin oraz w razie jakichkolwiek nieprawidłowości doprowadzenie go do optymalnego poziomu.

Powiązane artykuły
Części zamienne

Jak wybrać najlepsze tarcze hamulcowe do swojego samochodu?

2 Minuty czytania
Obecnie na rynku dostępny jest bardzo duży wybór części zamiennych, w tym elementów układu hamulcowego. Producenci prześcigają się w pomysłach oraz wprowadzaniu…
Części zamienne

Jakie części samochodowe najczęściej kupujemy przez Internet?

2 Minuty czytania
Z roku na rok na naszych drogach spotykamy coraz więcej samochodów, głównie tych osobowych. Wielu z nas wybiera auta prosto z salonu…
Części zamienne

Powstanie, rozwój i działanie podwójnego sprzęgła

2 Minuty czytania
Na przełomie 1939/40 roku francuski konstruktor, Adolphe Kegresse, opatentował jako pierwszy nowy typ przekładni napędowej z podwójnym sprzęgłem. Innym ważnym dziełem tego…

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *