Kolektor wydechowy

Każdy sprawny układ wydechowy musi zapewniać bezproblemowe i płynne odprowadzanie spalin na zewnątrz. Duży wpływ na prawidłowość tego zabiegu ma kolektor wydechowy.

Kolektor wydechowy przymocowany jest bezpośrednio do bloku silnika. Jest on pierwszym elementem układu wydechowego, który odpowiedzialny jest za zbieranie gazów spalinowych z cylindrów silnika. Jego budowa nie jest skomplikowana. Najczęściej kolektory wydechowe wykonane są z trwałych, żeliwnych elementów i posiadają krótkie przewody łączące się w jedną rurę.

Kolektor wydechowy jest częstym obiektem tuningu samochodowego. Osoby, które chcą dokonać modyfikacji tego elementu powinny pamiętać, że budowa kolektora ma bezpośredni wpływ na osiągi silnika. Umiejętna wymiana kolektora wydechowego spowoduje znaczny przyrost mocy, zwłaszcza w zakresie górnych obrotów silnika.

Sportowe kolektory wydechowe posiadają budową 4-1. Cyfra 4 oznacza ilość rur prowadzących od jednej, głównej. W samochodach czterocylindrowych kolektory wydechowe zbudowane są według dwóch schematów – 4-2-1 oraz 4-1. Często w kolektorach wydechowych, kolektorach wylotowych bądź w przewodach odprowadzających gazy spalinowe umieszczona może być sonda lambda. Zadaniem sondy jest badanie składu spalin. Odczyt danych z sondy lambda pozwala komputerowi sterującemu na zbadanie składu spalin oraz w razie jakichkolwiek nieprawidłowości doprowadzenie go do optymalnego poziomu.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

2 komentarze

  1. A co powiecie o tych nowych kolektorach… jak im się zwie ? Te najnowsze…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. a jakie to najnowsze?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.