Silnik i podzespoły

Na czym polega regulacja luzów zaworowych?

2 Minuty czytania

Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności wykonywania czynności eksploatacyjnych takich jak: wymiana oleju, filtra czy klocków hamulcowych. Niestety mało kto słyszał kiedykolwiek o regulacji luzów zaworowych, która jest wymagana do prawidłowej pracy wielu samochodów nawet z kilkuletnią historią. Zlekceważenie tego obowiązku może skończyć się kosztownym remontem silnika.

W jakich autach wykonuje się te czynności?

Najbardziej popularnymi samochodami, w których trzeba przeprowadzać regulację luzów zaworowych są japońskie Hondy i Toyoty. Do tej pory marki te niechętnie podchodzą do hydraulicznych popychaczy, które automatycznie regulują zawory. Warto jednak pamiętać, że trafiają się modele od europejskich producentów, w których również należy wykonywać tę czynność ręcznie. Aby dowiedzieć się, czy nasz samochód wyposażony jest w hydrauliczne popychacze, należy skontaktować się z ASO lub poszukać informacji w internecie.

Jak wykonać regulację luzów zaworowych?

Wbrew pozorom nie jest to trudna czynność i jeżeli lubimy majsterkować, możemy wykonać ją samodzielnie. Trzeba posiadać jednak odpowiednie narzędzia – szczelinomierz, klucze, kombinerki, śrubokręt oraz klucze: nasadowy, oczkowy i płaski. Silnik podczas ręcznej regulacji zaworów musi być zimny.

części do Citroena C5

Pierwszą czynnością jaką musimy wykonać jest wyłączenie zapłonu, wyciągnięcie kabli oraz cewek zapłonowych. Należy z pomocą kombinerek zdjąć pierścień zaciskowy znajdujący się na rurze dolotowej oraz wąż odprowadzający, po czym możemy przejść do zdjęcia pokrywy silnika. Następnie należy zdemontować obudowę rozrządu. Nie można jednak przystąpić do regulacji od razu – wpierw należy ułatwić sobie dostęp do koła pasowego poprzez odkręcenie koła, następnie musimy w specjalnym otworze umieścić klucz nasadowy i kręcić nim w stronę pracy silnika aż do momentu, w którym górne zębatki rozrządu znajdą się w pozycji “UP”. W zależności od pozycji wałka kasujemy luzy zaworowe kolejno pierwszy, drugi (gdy UP znajduje się po prawej), trzeci (gdy UP znajduje się po lewej) itd.

Następnie należy wyluzować nakrętkę na popychaczu i w szczelinę pomiędzy zaworem należy włożyć szczelinomierz. Jeżeli wszedł zbyt luźno i można nim ruszać należy wyregulować zawór. W przypadku gdy szczelinomierz nie chce wejść, również należy przeprowadzić tę czynność.

Czy hydrauliczne popychacze się nie psują?

Nawet jeśli Twój samochód posiada automatyczną regulację luzów zaworowych, może dojść do ich uszkodzenia. W celu znalezienia najtańszych części do Citroena C5, których wymiana może okazać się konieczna, warto skorzystać z wyszukiwarki znajdującej się w sklepie internetowym iparts.pl.

Powiązane artykuły
Silnik i podzespoły

Najważniejsze zadania oleju silnikowego

2 Minuty czytania
Silnik to serce pojazdu, który bez sprawnej jednostki napędowej staje się całkowicie bezużyteczny. Warto zatem dbać o silnik, aby sprawował się dobrze…
Silnik i podzespoły

Czym jest intercooler i kiedy staje się problematyczny?

2 Minuty czytania
Chłodnica powietrza w samochodzie jest bardzo istotną częścią, na którą zazwyczaj nie zwracamy większej uwagi. Okazuje się jednak, że pełni ona bardzo…
Silnik i podzespoły

Jaką rolę odgrywa zawór EGR i co jest konsekwencją jego nieprawidłowego działania?

2 Minuty czytania
Zawory ERG, czyli zawory recyrkulacji spalin stosowane są od wielu lat w silnikach, a pojawiły się na skutek wprowadzenia przepisów mocno ograniczających…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *