Rozrząd silnika spalinowego – działanie

Wszystkie tłokowe jednostki napędowe posiadają układ rozrządu, który odpowiedzialny jest za dostarczanie ładunku do cylindra oraz za prawidłowe odprowadzanie spalin do kanałów wylotowych. Dlaczego rozrząd jest niezwykle istotny dla pracy silnika i na czym polega jego działanie?

Każdy pojazd wyposażony w silnik tłokowy musi posiadać układ rozrządu. Funkcja rozrządu od lat pozostaje niezmieniona, jednak zmianie ulegają poszczególne jego części. Zadaniem rozrządu jest dostarczanie ładunku do cylindrów oraz usunięcie z nich spalin. We współczesnych samochodach wyróżniamy cztery rodzaje rozrządu – zaworowy, tulejowy, tłokowy oraz sterowany przepustnicą obrotową. Dwa pierwsze rodzaje rozrządu stosowane są w silnikach czterosuwowych, a dwa pozostałe w dwusuwowych. Najczęściej stosowanym rodzajem rozrządu jest rozrząd zaworowy.

W starszych typach pojazdu napęd rozrządu przenoszony był za pośrednictwem kół zębatych. Nie było to jednak doskonałe rozwiązanie przez co w stosunkowo niedługim odstępie czasu koła zębate zostały zastąpione przez łańcuchy, a ostatecznie przez paski rozrządu. We współcześnie produkowanych samochodach stosuje się jedynie dwa ostatnie rozwiązania. Popularniejszym rozwiązaniem jest zębaty pasek rozrządu, który wykonany jest z niezwykle wytrzymałej odmiany gumy, jednak mimo wszystko jest w stanie się zerwać. Łańcuchy rozrządu są wytrzymalsze, ale poprzez swoją głośną pracę nie gwarantują tak wysokiego komfortu pracy silnika jak w przypadku pasków.

Warto regularnie kontrolować zużycie paska rozrządu, gdyż jego zerwanie się może przysporzyć wielu kosztownych napraw. W przypadku tzw. silników kolizyjnych zerwanie paska rozrządu wiąże się ze zderzeniem tłoków z zaworami. Czynność ta może doprowadzić do powyginania zaworów głowicy, a taka usterka wiązałaby się z ogromnymi wydatkami wynikającymi z generalnego remontu silnika. Niektóre samochody posiadają silniki bezkolizyjne, jednak dotyczy to jedynie wybranych producentów samochodowych oferujących jednostki napędowe zasilane benzyną. Kupując używany samochód warto szczególną uwagę zwrócić na stan paska rozrządu oraz rolek napinających. Koszt wymiany tych elementów jest znacznie niższy niż remont silnika, nawet jeżeli zdecydujemy się na wymianę pompy wody.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *