Silnik i podzespoły

Silniki

2 Minuty czytania

Silnik to serce każdego auta, a ich typów i rodzajów jest wiele, ciężko jest opisać je w jednym tekście. Postaramy się więc opisać najpopularniejsze silniki spalinowe wykorzystywane we współczesnych samochodach – zasadę działania, budowę etc. Zapraszamy do lektury artykułu.

Chyba wszyscy czytelnicy naszego portalu zdają sobie sprawę, że w większości aut znajdują się silniki spalinowe. Tego typu konstrukcje wykorzystują sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Działa to na zasadzie sprężania gazu zimnego, i rozprężania – gorącego. Co stanowi o sile takiego rozwiązania? Przede wszystkim fakt, iż do sprężenia gazu zimnego potrzebna jest o wiele mniejsza ilość mechanicznej energii w porównaniu do ilości energii uzyskiwanej z rozprężania. Gorący gaz uzyskuje się wtedy, kiedy spalamy paliwo, stąd też nazwa silnik spalinowy

Najbardziej rozpowszechnionymi silnikami na rynku są silniki spalinowe tłokowe. Wśród tego typu konstrukcji można wyróżnić m.in. silniki gazowe, żarowe, diesla, benzynowe (ze względu na rodzaj paliwa), silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym (rotacyjny) i obrotowym (Wankla), silniki rzędowe, o przeciwległych cylindrach, wielorzędowe, gwiazdowe (ze względu na układ cylindrów) czy w końcu dwusuwowe i czterosuwowe.

W Europie i na świecie najpopularniejszy jest silnik benzynowy, a więc silnik o zapłonie iskrowym. Tego typu jednostki napędowe wykorzystują do zapłonu iskrę powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej – stąd wyżej wymieniona nazwa.

Jakie są zalety silnika benzynowego? W dużym skrócie jest to: łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy, przyzwoita szybkobieżność, wysoka moc, prostota konstrukcji układu zasilania czy wreszcie łatwość rozruchu niezależnie od temperatury atmosferycznej.

Konkurencją dla silników benzynowych są silniki diesla, zwane również silnikami wysokoprężnymi bądź o zapłonie samoczynnym. To ostatnie określenie wzięło się z faktu, iż zapłon paliwa nie wymaga żadnego, zewnętrznego źródła energii.

Do niepodważalnych plusów silników wysokoprężnych jest sprawność konwersji energii chemicznej oleju napędowego, co mówiąc językiem prostszym i bardziej zrozumiałem – pozwala na zmniejszenie spalania paliwa. Starsze konstrukcje były też niekiedy o wiele bardziej niezawodne niż silniki benzynowe, jednak w ostatnich latach problematyczne okazały się silniki z Common Rail i pompowtryskiwaczami.

Wciąż jednak diesle cieszą się powodzeniem wśród nabywców, ze względu na możliwość pracy w naprawdę ciężkich warunkach czy wysoki moment obrotowy już przy relatywnie małych prędkościach obrotowych, co powoduje, że silniki wysokoprężne cechuje duża kultura pracy i znaczny stopień uniwersalizmu.

Powiązane artykuły
Silnik i podzespoły

Najważniejsze zadania oleju silnikowego

2 Minuty czytania
Silnik to serce pojazdu, który bez sprawnej jednostki napędowej staje się całkowicie bezużyteczny. Warto zatem dbać o silnik, aby sprawował się dobrze…
Silnik i podzespoły

Na czym polega regulacja luzów zaworowych?

2 Minuty czytania
Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności wykonywania czynności eksploatacyjnych takich jak: wymiana oleju, filtra czy klocków hamulcowych. Niestety mało kto słyszał…
Silnik i podzespoły

Czym jest intercooler i kiedy staje się problematyczny?

2 Minuty czytania
Chłodnica powietrza w samochodzie jest bardzo istotną częścią, na którą zazwyczaj nie zwracamy większej uwagi. Okazuje się jednak, że pełni ona bardzo…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *