Silnik i podzespoły

Świece żarowe – eksploatacja

1 Minuty czytania

Świece żarowe stanowią niezwykle istotny element układu rozruchowego samochodów wyposażonych w wysokoprężne jednostki napędowe. Podobnie jak wszystkie części samochodowe, również świece żarowe wymagają specjalnej opieki, aby mogły sprawnie służyć przez wiele tysięcy kilometrów.

Głównym zadaniem świec żarowych jest podniesienie temperatury w komorze spalania do takiego poziomu, który umożliwi bezpośredni rozruch. O ich istnieniu najczęściej dowiadujemy się zimą, gdy temperatura powietrza znacznie spada poniżej zera a samochód, którym chcieliśmy się dostać do pracy odmówił nam posłuszeństwa. Jakie są objawy niesprawnie działających świec żarowych?

Niektóre przesłanki możemy wychwycić już jesienią, gdy temperatura powietrza jest coraz niższa, a w nocy mają miejsce przymrozki. O niesprawnych świecach zapłonowych świadczy między innymi wydłużony czas uruchomienia jednostki napędowej. Kolejnym objawem może być nierówna praca silnika tuż po jego starcie. W tym przypadku prawdopodobnie nie doszło do zapłonu we wszystkich wymaganych cylindrach. Dopiero w trakcie jazdy temperatura silnika podnosi się umożliwiając pełny zapłon, co skutkuje wyrównaniem pracy silnika. Częstym problemem jest również wysoki poziom białego dymu wydobywającego się z rury wydechowej.

Jak często powinno wymieniać się świece żarowe? Okres pomiędzy wymianami jest w dużej mierze uzależniony od rodzaju i jakości stosowanego paliwa, oleju samochodowego oraz od eksploatacji samochodu. Samochód, który pokonuje mniejsze dystanse poprzez częstsze włączanie i wyłączanie jednostki napędowej będzie szybciej potrzebował nowych świec. Ogromny wpływ na wytrzymałość świec zapłonowych ma również ich jakość, która w dużej mierze zależy od producenta. Mimo wszystko szacuje się, że nawet te „gorsze” świece zapłonowe powinny bezproblemowo służyć przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Powiązane artykuły
Silnik i podzespoły

Najważniejsze zadania oleju silnikowego

2 Minuty czytania
Silnik to serce pojazdu, który bez sprawnej jednostki napędowej staje się całkowicie bezużyteczny. Warto zatem dbać o silnik, aby sprawował się dobrze…
Silnik i podzespoły

Na czym polega regulacja luzów zaworowych?

2 Minuty czytania
Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności wykonywania czynności eksploatacyjnych takich jak: wymiana oleju, filtra czy klocków hamulcowych. Niestety mało kto słyszał…
Silnik i podzespoły

Czym jest intercooler i kiedy staje się problematyczny?

2 Minuty czytania
Chłodnica powietrza w samochodzie jest bardzo istotną częścią, na którą zazwyczaj nie zwracamy większej uwagi. Okazuje się jednak, że pełni ona bardzo…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *