Turbo Timer – zasady działania

Coraz więcej współcześnie produkowanych jednostek napędowych wyposażonych jest w turbodoładowanie. Turbosprężarka w wyraźny sposób zwiększa wydajność silników, ale stanowi specyficzny podzespół wymagający specjalnej opieki. We właściwej eksploatacji turbosprężarki pomaga m.in. turbo timer.

Turbosprężarka napędzana jest przy pomocy energii spalin wydobywających się z silnika. Oznacza to, że temperatura turbosprężarki utrzymuje się na niezwykle wysokim poziomie sięgającym kilkuset stopni Celsjusza. Nawet podczas ekstremalnej jazdy wysoka temperatura silnika i turbosprężarki nie stanowi problemu, gdyż za właściwe smarowanie poszczególnych elementów oraz utrzymanie właściwej temperatury odpowiedzialny jest olej silnikowy. Problem pojawia się podczas zgaszenia jednostki napędowej. Wówczas rozpędzona i rozgrzana turbosprężarka pozbawiona jest chłodzenia, a różnica temperatur pomiędzy powietrzem jest ogromna. Może doprowadzić to uszkodzenia struktury turbosprężarki.

Jest to główny powód, dla którego wielu kierowców po zakończeniu intensywnej jazdy automatycznie nie wyłącza silnika. Warto po dojechaniu do celu pozostawić jednostkę napędową na tzw. „luzie” przez kilka minut, aby wyrównać pracę silnika i maksymalnie zniwelować powstającą różnicę temperatur. Istnieje kilka wad takiego rozwiązania. Nie zawsze można pozwolić sobie na kontynuację pracy silnika, a wielokrotnie zdarza się o tym zwyczajnie zapomnieć. Tutaj z pomocą przychodzi turbo timer, którego działanie można wytłumaczyć w prosty sposób. Nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, zamknięcia pojazdu i uruchomienia alarmu system turbo timer umożliwia kontynuację pracy silnika, co pozwala wyrównać różnicę temperatur pomiędzy turbosprężarką a otaczającą ją powietrzem. Po osiągnięciu wymaganej temperatury turbo timer automatycznie wyłączy silnik.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *