Uszczelki pod głowicą

Uszczelki pod głowicą to części, które niekiedy potrafią spłatać figla użytkownikowi. Co ciekawe, problemy dotyczą zarówno starych, wysłużonych aut, jak i tych nowych – z kilkudziesięcioma tysiącami kilometrów przebiegu.

Usterki uszczelek pod głowicą są gwałtowne i wymagają szybkiej naprawy, bowiem w krótkim okresie potrafią poważnie uszkodzić jednostkę napędową. Jeśli chodzi o nowe auta, przyczyną problemów najczęściej są wysokie obroty i trudne warunki pracy nowoczesnych silników (szczególnie wysokoprężnych), a także kiepskiej jakości materiały. Niektóre samochody (i to nie wyłącznie tych niższej klasy, ale także i z segmentu Premium) posiadają określoną żywotność uszczelki, powyżej której usterka jest tylko i wyłącznie kwestią dni. W przypadku aut starszych na stan uszczelki wpływa także rodzaj płynu chłodniczego, który w skrajnych przypadkach może ją przeżreć.

Jak możemy się przekonać, że uszczelka pod głowicą w naszym samochodzie jest wadliwa? Jeśli zauważymy wyrzut wody z chłodnicy, skoki temperatury silnika czy grzanie się silnika być może to właśnie uszczelka jest przyczyną. Zaalarmować powinny nas także pękające węże, zbiorniczki i części plastikowe układu chłodzenia, olej silnikowy w płynie chłodzącym czy woda bądź płyn chłodzący przedostający się do oleju silnikowego.

Co zrobić, jak zaobserwujemy któryś z powyższych objawów? Przede wszystkim nie kontynuujmy jazdy – lepiej od razu udać się do serwisu – lawetą. Dobre warsztaty samochodowe posiadają na wyposażeniu specjalne urządzenia sprawdzające obecność spalin w systemie chłodzenia. Jest to bardzo prosta i skuteczna metoda diagnostyczna. Jeśli objawy są w zaawansowanym stadium, być może czekają nas poważne wydatki, związane z demontażem osprzętu i głowicy, planowaniem głowicy, montażem uszczelek, głowicy etc.

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą nie jest mały. W niektórych przypadkach może wynieść nawet 1-5 tys. złotych! To wciąż mniej niż wymiana całego silnika, ale dla wielu kierowców taka kwota może być sporym zaskoczeniem. Warto więc na bieżąco kontrolować stan uszczelki pod głowicą.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *