Wiadomości

Wtrysk pośredni i bezpośredni – różnice

2 Minuty czytania

Większość osób wie, że jednostki napędowe różnią się pomiędzy sobą metodą wtrysku paliwa. Wyróżniamy dwa rodzaje wtrysków paliwa – pośredni i bezpośredni. Czym różnią się od siebie te dwie metody?

Otóż wtrysk bezpośredni to taki, gdzie dawka paliwa jest podawana przy pomocy wtryskiwacza prosto do komory spalania. W jednostkach napędowych, gdzie wtrysk jest realizowany pośrednio wtryskiwacze umieszczone są w kanałach dolotowych głowicy jeżeli chodzi o silniki zasilane benzyną bezołowiową, a w przypadku silników wysokoprężnych wtrysk paliwa skierowany jest do komory wstępnej.

Przyjrzyjmy się najpierw silnikom z wtryskiem pośrednim. We współczesnej motoryzacji silniki z wtryskiem pośrednim są rzadko stosowane ze względu na wymogi dotyczące norm emisji spalin. Mniejsza kontrola nad poziomem spalanej mieszanki poprzez zastosowanie wtrysku pośredniego sprawiło, że konstruktorzy mieli ogromne problemy z osiąganiem zakładanych rezultatów. Wtrysk jest kierowany do komory wstępnej, która zlokalizowana jest w głowicy silnika, a nazywana jest również komorą wirową. Jest ona połączona bezpośrednio z cylindrem komorą o szerokości 10 mm. Pod wpływem ciśnienia wytworzonego w tłoku w komorze spalania następuje zapłon, który rozprzestrzenia się następnie na całą mieszankę. Sama komora znalazła zastosowanie ze względu na zwiększenie kultury pracy silnika.

Pojazdy wyposażone w wysokoprężne jednostki napędowe z wtryskiem bezpośrednim pracowały o wiele głośniej, przez co zastosowanie znajdowały jedynie w pojazdach użytkowych. Znaczny skok technologiczny w zakresie wtrysku bezpośredniego w silnikach Diesla osiągnięto stosując jeszcze wyższe ciśnienie wtrysku, które zostało zwiększone przeszło dziesięciokrotnie. Wyższe ciśnienie pozwoliło na precyzyjniejsze regulowanie dawki oraz na realizację kilku wtrysków podczas jednego suwu silnika. System ten jest popularnie nazywany jako Common Rail. Jednostki napędowe wyposażone we wtrysk bezpośredni charakteryzują się również niższym zużyciem paliwa.

Pomimo dużej ilości zalet wynikających z zastosowania wtrysku bezpośredniego większość silników spalinowych napędzanych benzyną bezołowiową jest wyposażonych we wtrysk pośredni. Sam wtryskiwacz zlokalizowany jest poza komorą spalania. Początkowo stosowano wtrysk jednopunktowy, który miał stanowić alternatywę dla gaźników. Nie było to jednak doskonałe rozwiązanie przez co postanowiono spróbować wprowadzić wtrysk wielopunktowy. Technologia ta pozwoliła na dystrybucję paliwa do kanałów dolotowych. Same wtryskiwacze otwierały się i zamykały w tym samym momencie, a mieszanka była zasysana w momencie otwarcia poszczególnych kanałów dolotowych. W przypadku silników benzynowych nie zauważono jednak zauważalnych różnic w poziomie spalanego paliwa przy zastosowaniu odmiennych wtrysków. Niekiedy wydajniejszy jest wtrysk pośredni w połączeniu z turbodoładowaniem lub zmiennymi fazami rozrządu.

Powiązane artykuły
Wiadomości

Historia rumuńskiej marki Dacia

2 Minuty czytania
Dacia to marka z 50-cioletnią historią, dlatego w porównaniu z największymi producentami można śmiało uznać ją za młodą. Nazwa pochodzi od prowincji…
Wiadomości

Młodzi ludzie wybierają BMW Seria 5

2 Minuty czytania
BMW, wbrew stereotypowi lansowanemu przez osoby, które nie zaznały przyjemności jazdy autem tej marki, pojazdu dla osób niekoniecznie spokojnych, rozważnych i kochających…
Wiadomości

Niemiecki LuK

2 Minuty czytania
Sprzęgło to bez wątpienia jeden z ważniejszych elementów w mechanicznej konstrukcji każdego samochodu, bez którego jakakolwiek jazda autem byłaby niemożliwa. Jest to…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *