Site icon PortalCzesci.pl – używane części samochodowe

Hamulec bębnowy a tarczowy – różnice

Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów każdego auta. To właśnie dzięki hamulcom możemy bezpiecznie zatrzymać pojazd. Ważne jest więc aby wiedzieć, jak hamulce w aucie działają i jak są zbudowane.

We współczesnych samochodach dominują przede wszystkim dwa rodzaje hamulców – tarczowy i bębnowy. W znacznej większości producenci samochodów wykorzystują w modelach hamulce tarczowe, natomiast wciąż w wielu autach możemy spotkać bębny hamulcowe na tylnej osi.

Hamulce bębnowe montowane na tylnej osi w swojej pracy wykorzystują rozpieranie. Trzeba bowiem powiedzieć, że bęben hamulcowy jest zbudowany na kształt cylindra połączonego z piastą koła. Najczęściej wykorzystywane materiały do produkcji bębnów hamulcowych to stal, żeliwo bądź też aluminium. W środku bębna zamontowane są szczęki hamulcowe o kształcie półkolistym, a wraz z nimi – specjalne okładziny trące. Cylinder obraca się wraz z kołem, a gdy kierowca naciśnie na pedał hamulca szczęki są rozpierane i między ścianą cylindra a okładziną powstaje tarcie. Przy hamulcu bębnowym zintegrowana jest zazwyczaj konstrukcja hamulca ręcznego, działającego wyłącznie na tylne koła.

W przypadku hamulców tarczowych działanie jest zgoła odmienne, natomiast efekt jest taki sam – a mianowicie tarcie i spowolnienie koła. Każda tarcza hamulcowa umieszczona jest na piaście koła, a na tarczę montuje się zacisk. W środku zacisku umiejscowionych jest kilka tłoczków. Po dwóch stronach zacisku umieszczone są klocki hamulcowe, które naciskają na tarczę w momencie naciśnięcia pedału hamulca. W przypadku hamulców tarczowych to właśnie tarcza jest elementem ruchomym.

W dzisiejszych czasach  praktycznie każde auto wyposażone jest w hamulce tarczowe na przedniej osi, a coraz więcej modeli posiada je także na kołach tylnych. W niektórych samochodach, takich jak np. Citroen czy Peugeot, występują tarcze hamulcowe zintegrowane z piastą koła i magnetycznym czujnikiem ABS.

Exit mobile version