Site icon PortalCzesci.pl – używane części samochodowe

Intercooler – jaką pełni funkcję?

Intercooler – jaką pełni funkcję?

Intercooler to według technicznego nazewnictwa międzystopniowa chłodnica powietrza. Okazuje się jednak, że bardzo mało użytkowników zdaje sobie sprawę z roli tego urządzenia i funkcji jakie pełni w samochodzie. A korzyści z posiadania intercoolera są bardzo duże…

Obecne silniki turbodoładowane mają ogromne możliwości. Dzięki sprężaniu dużych ilości powietrza mogą dostarczyć większą jego porcję, w danej jednostce czasu, do komory spalania, co pozwala z kolei uzyskać większą moc jednostki napędowej. Specjaliści z branży szybko jednak zauważyli, że sprężone przez turbinę powietrze nie jest w pełni wykorzystywane.

Gorące powietrze obniża moc silnika

W trakcie sprężenia powietrza następuje wyraźny wzrost jego temperatury. Oprócz tego jest ono dodatkowo podgrzewane przez samą turbosprężarkę – wewnątrz urządzenia krążą rozgrzane do kilkuset stopni gazy spalinowe. Zbyt duża temperatura powietrza sprawia, że jest ono mniej gęste, co w rezultacie znacznie obniża wydajność i pracę sprężarki – tłumaczą eksperci autochlodnice.com.

Schłodzone powietrze ma większą gęstość

Aby uniknąć powyższego zjawiska, zanim powietrze trafi do kolektora dolotowego, a potem do komory spalania, inżynierzy postanowili zastosować właśnie intercoolery. Sprężone powietrze, które przepływa przez intercooler jest odpowiednio schładzane i kierowane do kolektora ssącego.  Obniżona temperatura zapewnia większą gęstość powietrza, co przekłada się na znacznie większą energie wytworzoną przez silnik spalinowy.

Gdzie znajduje się intercooler?

Intercooler zwykle położony jest obok chłodnicy powietrza, a w niektórych przypadkach przed nią. W silnikach Diesla natomiast intercooler najczęściej umiejscowiony jest przed przednim kołem, zaraz za bocznym wlotem powietrza w zderzaku. Niektórzy producenci samochodów decydują się umieścić intercooler na silniku, w pozycji poziomej – w takim przypadku specjalnie ukształtowany wlot powietrza na masce, kieruje strugę powietrza wprost na międzystopniową chłodnicę powietrza.

Exit mobile version