Site icon PortalCzesci.pl – używane części samochodowe

Kolektory

Kolektor wydechowy przymocowany jest bezpośrednio do silnika i składa się z kilku przewodów, łączących się docelowo w jedną rurę. Głównym zadaniem kolektora wydechowego jest odprowadzanie spalin z cylindrów silnika, poprzez rurę wydechową na zewnątrz pojazdu.

Kolektor wydechowy w większości pojazdów wykonany jest z żeliwa. Materiał ten charakteryzuje się dobrą zdolnością tłumienia dźwięków oraz odpornością na wysokie temperatury i korozję. Najlepsze kolektory wydechowe to takie, które są w stanie na bieżąco oczyszczać cylindry z zalegających spalin, co jest w stanie realnie przełożyć się na wydajność silnika. W kolektorze wylotowym często znajduje się sonda lambda, której zadaniem jest badanie składu spalin. Pozwala to na precyzyjne dozowanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Do najczęstszych awarii kolektora wydechowego zaliczamy jego pękanie. Dzieje się tak, gdyż głowica rozszerza się o wiele szybciej od żeliwnego kolektora, który pod wpływem naprężeń pęka wzdłuż spoin powstających w trakcie odlewania. Często pęknięcia kolektora mają miejsce w związku z dużymi drganiami silnika na małych obrotach. Żeliwo nie najlepiej znosi gwałtowne zmiany temperatur, przez co dochodzi do pękania tego materiału. Pęknięcie kolektora możemy poznać po charakterystycznym stukotaniu, które dobiega spod maski naszego pojazdu. Niestety naprawa oraz wymiana tej części układu wydechowego nie należy do najtańszych. Spawanie, obróbka frezerska uszkodzonego kolektora oraz wymiana uszczelki mogą łącznie kilkukrotnie przekroczyć kwotę, za jaką moglibyśmy zakupić sprawny, używany kolektor. Kupując nowy powinniśmy się liczyć z wydatkiem rzędu od kilkuset złotych do kilku tysięcy.

Exit mobile version