Site icon PortalCzesci.pl – używane części samochodowe

Maglownice

Maglownice to części, które można spotkać w niemal wszystkich, współcześnie produkowanych samochodach. Sukces konstrukcyjny tej części w sporej mierze zależy od rozmiarów tego rozwiązania, bowiem mechanizm kierowniczy, ze względu niezależne zawieszenie kół przednich i napęd na przednie koła, musi być zwartych rozmiarów. Maglownica, inaczej zwana przekładnią zębatkową, stosowana jest, ponieważ z wyżej wymienionych względów ciężko byłoby stosować przekładnię dającą na wyjściu ruch obrotowy.

Obecnie maglownicę możemy spotkać w samochodach osobowych z napędem na tylną oś, niezależnym przednim zawieszeniem bądź pojazdach dostawczych. Występują różne typy maglownic, ale najpopularniejszym rozwiązaniem jest zamontowanie zębnika na środku przekładni a drążków kierowniczych – na końcu listwy zębatej.

Dlaczego akurat takie? Przede wszystkim podstawowym kryterium jest niska cena, prostota i spełnienie warunku omijania elementów systemu zawieszenia. Dodatkowo, przeguby drążków znajdujące się w osi listwy zębatej sprawiają, że całkowicie wykluczony jest moment obracający tę listwę.

W większości przypadków maglownicę montuje się bardzo nisko, ponieważ dzięki temu części systemu kierowniczego położone są niedaleko przegubów napędowych, a drążki poprzeczne mogą być relatywnie krótkiej długości. Reasumując, rozwiązanie to jest bardzo korzystne w swej prostocie, jest też bardzo tanie.

Omawiając tematykę maglownicy, warto wspomnieć o wysokim umiejscowieniu przekładni kierowniczej, co wiąże się z tym, że przeguby drążków muszą zostać przyczepione do środka listwy zębatej. Drążki te nie należą do najkrótszych, wadą więc jest zajmowane miejsce, mają natomiast jedną podstawową zaletę – neutralizują zmiany zbieżności kół przy pionowych ruchach zawieszenia.

Generalnie maglownica przenosi obrót kierownicy na ruch obrotowy zwrotnic zawieszenia, czego efektem jest dokładne „czucie” auta przez kierowcę. Minusem może być natomiast konsekwencja tego, a mianowicie – każdy najmniejszy ruch kierownicą oznacza zmianę toru jazdy, tak więc w niektórych sytuacjach może okazać się to kłopotliwe.

Exit mobile version