Site icon PortalCzesci.pl – używane części samochodowe

Silniki

Silnik to serce każdego auta, a ich typów i rodzajów jest wiele, ciężko jest opisać je w jednym tekście. Postaramy się więc opisać najpopularniejsze silniki spalinowe wykorzystywane we współczesnych samochodach – zasadę działania, budowę etc. Zapraszamy do lektury artykułu.

Chyba wszyscy czytelnicy naszego portalu zdają sobie sprawę, że w większości aut znajdują się silniki spalinowe. Tego typu konstrukcje wykorzystują sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Działa to na zasadzie sprężania gazu zimnego, i rozprężania – gorącego. Co stanowi o sile takiego rozwiązania? Przede wszystkim fakt, iż do sprężenia gazu zimnego potrzebna jest o wiele mniejsza ilość mechanicznej energii w porównaniu do ilości energii uzyskiwanej z rozprężania. Gorący gaz uzyskuje się wtedy, kiedy spalamy paliwo, stąd też nazwa silnik spalinowy

Najbardziej rozpowszechnionymi silnikami na rynku są silniki spalinowe tłokowe. Wśród tego typu konstrukcji można wyróżnić m.in. silniki gazowe, żarowe, diesla, benzynowe (ze względu na rodzaj paliwa), silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym (rotacyjny) i obrotowym (Wankla), silniki rzędowe, o przeciwległych cylindrach, wielorzędowe, gwiazdowe (ze względu na układ cylindrów) czy w końcu dwusuwowe i czterosuwowe.

W Europie i na świecie najpopularniejszy jest silnik benzynowy, a więc silnik o zapłonie iskrowym. Tego typu jednostki napędowe wykorzystują do zapłonu iskrę powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej – stąd wyżej wymieniona nazwa.

Jakie są zalety silnika benzynowego? W dużym skrócie jest to: łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy, przyzwoita szybkobieżność, wysoka moc, prostota konstrukcji układu zasilania czy wreszcie łatwość rozruchu niezależnie od temperatury atmosferycznej.

Konkurencją dla silników benzynowych są silniki diesla, zwane również silnikami wysokoprężnymi bądź o zapłonie samoczynnym. To ostatnie określenie wzięło się z faktu, iż zapłon paliwa nie wymaga żadnego, zewnętrznego źródła energii.

Do niepodważalnych plusów silników wysokoprężnych jest sprawność konwersji energii chemicznej oleju napędowego, co mówiąc językiem prostszym i bardziej zrozumiałem – pozwala na zmniejszenie spalania paliwa. Starsze konstrukcje były też niekiedy o wiele bardziej niezawodne niż silniki benzynowe, jednak w ostatnich latach problematyczne okazały się silniki z Common Rail i pompowtryskiwaczami.

Wciąż jednak diesle cieszą się powodzeniem wśród nabywców, ze względu na możliwość pracy w naprawdę ciężkich warunkach czy wysoki moment obrotowy już przy relatywnie małych prędkościach obrotowych, co powoduje, że silniki wysokoprężne cechuje duża kultura pracy i znaczny stopień uniwersalizmu.

Exit mobile version