Site icon PortalCzesci.pl – używane części samochodowe

Sonda lambda w Audi – co warto wiedzieć?

Sonda lambda w Audi

W każdym samochodzie marki Audi wyprodukowanym w ostatnich kilkunastu latach znajdują się elementy, których działanie, a często nawet istnienie, jest wielu kierowcom nieznane. Niewątpliwie jednym z takich elementów jest sonda lambda. Jest to element układu wydechowego, który ma bardzo duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika. W poniższych artykule wyjaśniamy, czym jest sonda lambda, jak jest zbudowana oraz jakie pełni funkcje.

Znaczenie sondy lambda

Od razu warto wspomnieć, że sonda lambda odgrywa dużą rolę, jeśli chodzi o osiągi silnika. Dzięki niej zachowane są odpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Tym samym, dzięki działaniu sondy, do komór silnika dociera dokładnie tyle tlenu, ile jest potrzebne, aby jednostka napędowa pracowała z odpowiednią wydajnością. Jednak to nie jedyna korzyść, jaką daje montaż sondy lambda. Niemniej istotne jest to, że mieszanka kontrolowana przez sondę lambda zawiera mniej zanieczyszczeń. Dzięki temu do silnika dociera niewielka ilość pyłów, działających na jednostkę napędową bardzo niekorzystnie. Za sprawą sondy mniej zanieczyszczeń przedostaje się również do powietrza. Tym samym nowoczesne samochody marki Audi, które są wyposażone w sondy lambda, w mniejszym stopniu zanieczyszczają środowisko. Więcej informacji na temat ekologicznych rozwiązań w samochodach marki Audi znaleźć można na stronie: www.audi-blog.pl

Budowa i działanie sondy lambda

Sondę lambda zalicza się do czujników elektronicznych. Jej najistotniejszą częścią jest ogniwo galwaniczne. Jest ono pokryte platyną oraz znajduje się w obudowie. Z sondy lambda wychodzą przewody, które wysyłają sygnał do modułu silnikowego decydującego o proporcjach składników mieszanki dostarczanej do komór. Działanie sondy lambda opiera się na porównaniu ilości tlenu w spalinach z ilością tlenu w powietrzu. Istotną cechą sondy lambda jest działanie jedynie w wysokich temperaturach przekraczających 300 stopni Celsjusza. Jeżeli temperatura jest niższa, sonda po prostu się nie uruchamia. Dlatego właśnie elementy te wyposażone są w grzałki. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiednio wysokiej temperatury, aby sonda lambda nie zawiodła w żadnej sytuacji. Grzałka to ten element sondy lambdy, który najczęściej ulega awariom. Niemniej cała sonda narażona jest na częste uszkodzenia ze względu na trudne warunki pracy. Należy jednak podkreślić, że czujniki montowane w samochodach marki Audi należą do najbardziej wytrzymałych. Więcej informacji na temat sondy lambda znaleźć można w poniższym artykule: www.audi-blog.pl/sonda-lambda-charakterystyka

.

Exit mobile version