Właściwie oświetlony samochód to w obecnych czasach absolutna konieczność. Od oświetlenia i jego skuteczności zależy bezpośrednio bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Jakie kryteria powinny spełniać światła?
Kwestie te bardzo szczegółowo reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Światła drogowe, tak zwane długie, powinny dostatecznie oświetlać drogę na co najmniej 100 metrów przed pojazdem w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza. stosuje się w nich zazwyczaj żarówki halogenowe typu: H1, H2, HB3, H4, HB4, HB5, H7, H9 i H11.
Światła mijania, zwane także krótkimi, powinny natomiast dostatecznie oświetlać drogę na odległość co najmniej 40 m przed pojazdem w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza i nie oślepiać użytkowników drogi. Oprócz tego ważnym jest, aby były asymetryczne, oświetlające drogę po prawej stronie na większą odległość po lewej. W światłach mijania stosuje się zazwyczaj żarówki tych samych typów co w światłach drogowych, lecz o mniejszej mocy.
Oprócz wyżej przytoczonych wymogów względem świateł drogowych i mijania istnieją także przepisy, które zawierają normy dotyczące liczby i rozmieszczenia obu rodzajów świateł na samochodzie, a także ich barwy i zasad używania świateł.
Bardzo istotnym, choć często pomijanym, jest jednakowa barwa świateł – mało tego powinna być to barwa biała. Co prawda do ruchu drogowego dopuszczono także barwę żółtą selektywną, ale eksperci z swiatla-dzienne.pl polecają jednak standardową barwę. Ważne jest, by jasność jednocześnie włączonych świateł drogowych oscylowała w granicach 30000-225000 kandeli – w przypadku motocykli dolna granica wynosi nieco mniej, bo 15000 kandeli.
Na podstawie powyższych wymagań przyjmuje się następujące parametry oceny stanu technicznego tych świateł:
- natężenie świecenia świateł drogowych; określa się bezpośrednio poprzez pomiar światłości albo pośrednio, przez pomiar oświetlenia określonych punktów w założonej odległości od źródła światła,
- ustawienie kierunku strumienia światła drogowego określa się położeniem środka plamy świetlnej na ekranie,
- ustawienie kierunku strumienia światła mijania ustala się na ekranie odległości granicy światła i cienia od osi optycznej reflektora.