Pompa wspomagania to najważniejszy element układu wspomagania, warunkujący jego pracę. Na wypadek gdyby przyszło nam zmagać się ze skutkami niesprawnego systemu wspomagania, warto sprawdzić jak funkcjonuje ten układ.
Jeśli w naszym aucie zamontowany jest drugi typ pomp, wspomniany zawór ciśnienia został zamontowany albo w przekładni kierowniczej, albo na przewodach ciśnieniowych. Wizualnie, tych dwóch rodzajów pomp praktycznie nie można rozróżnić, więc aby rozpoznać który typ został wykorzystany w samochodzie należy rzucić okiem na tabliczkę znamionową.
Sporo wspominamy o zaworze ciśnienia i jest to zabieg celowy, bowiem jego rola jest niepodważalna w przypadku zarówno pompy, jak i całego układu wspomagania. Zadaniem zaworu jest ochrona systemu przed wzrostem ciśnienia. Jeśli jest on niesprawny, następstwem są usterki pozostałych podzespołów.
Jeśli okaże się, że pompa w naszym aucie jest niesprawna, należy ją wymienić na nową. Proces wymiany jest dosyć skomplikowany, więc jeśli nie mamy odpowiedniej wiedzy, umiejętności i warunków – lepiej zlecić to specjalistom.
Bardzo istotne jest, aby pompa wspomagania była odpowiedniego rodzaju, dopasowana do naszego samochodu. Jeśli zamontujemy nieprawidłową pompę, szybko będzie skutkować to uszkodzeniami w systemie wspomagania. Pompy wspomagania są nierozbieralne, nie można więc ingerować w ich zawartość. W przypadku pomp z zewnętrznym zaworem ciśnieniowym, należy sprawdzić jego sprawność i w razie potrzeby dokonać wymiany.
Przed rozpoczęciem prac montażowych, należy dokładnie sprawdzić układ wspomagania, zwracając uwagę na ewentualne zanieczyszczenia, i wypłukać go. W trakcie wymiany pamiętajmy, aby stosować się do zaleceń producenta pompy, którą montujemy, a przede wszystkim – pojazdu. Dotyczy to m.in. oleju hydraulicznego, który zastosujemy. Po przeprowadzeniu wymiany sprawdzamy szczelność, a następnie odpowietrzamy układ wspomagania.