W dzisiejszych czasach kupno nowego samochodu bez poduszek powietrznych jest praktycznie niemożliwe. Wzrost technologii i stale zaostrzające się wymogi bezpieczeństwa spowodowały, że jest to niemal standard. Warto więc bliżej przyjrzeć się poduszkom samochodowym i odpowiedzieć na takie pytania, jak one działają, jaka jest ich budowa, rodzaje, etc.
Poduszka powietrzna to część mająca zneutralizować skutki wypadku bądź kolizji, stosując amortyzację uderzenia ciała kierowcy i pasażerów o części i komponenty auta. Tak de facto poduszka samochodowa to specjalnie ukształtowany worek, który w razie kolizji natychmiast napełnia się azotem. Gaz ten wystrzeliwany jest pirotechnicznie, a całość procesu sterowana jest poprzez impuls czujników, rozmieszczonych w danych częściach samochodu.
Czujniki te odpowiadają przede wszystkim za rozpoznanie gdzie nastąpiło uderzenie i uruchomienie adekwatnych poduszek powietrznych. Oczywiście, siła uderzenia musi być znaczna, dlatego drobne kolizji i stłuczki nie powodują wystrzelenia poduszek.
Kiedy poduszka „wystrzeli” napełnia się gazem i zaraz po tym gaz ten ulatuje z niej, w trosce o odpowiednią amortyzację i wykluczenie ryzyka uduszenia kierowcy bądź pasażera, który stracił przytomność.
We współczesnych czasach w samochodzie znajduje się wiele poduszek powietrznych, które zlokalizować można w różnych częściach samochodu, a mianowicie poduszki czołowe, boczne, kolanowe, kurtyny powietrzne, czy poduszki powietrzne środkowego pasażera tylnej kanapy.
Najpopularniejsza poduszka samochodowa, a więc czołowa, występuje w dwóch rodzajach – pasażera i kierowcy. Podstawowym założeniem tych poduszek jest amortyzacja ciała i głowy pasażera i kierowcy w trakcie zderzenia czołowego. Obecnie znajduje się w standardowych wersjach wyposażenia niemal każdego auta.
Z kolei kurtyny powietrze chronią głowy pasażerów samochodu w momencie, gdy dochodzi do zderzenia bocznego. Znaleźć je można w krawędzi dachu. Podobnie zachowuje się boczna poduszka powietrzna, z tym że ona chroni ciało człowieka i umieszczona jest w bocznej krawędzi fotela.
Pamiętajmy, że nawet posiadanie kompleksowej ochrony w postaci poduszek powietrznych nie zapewni nam całkowitego bezpieczeństwa. Na drodze warto unikać brawury, bowiem tylko zdrowy rozsądek może nas uchronić przed wypadkiem.