Przekładnie to mechanizmy, które służą do przeniesienia ruchu z elementu napędowego na element napędzany. Wyróżniamy trzy rodzaje przekładni – przekładnie mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne, które różnią się między sobą ze względu na rodzaj wykorzystywanych zjawisk fizycznych.
W przekładniach mechanicznych stosuje się połączenia, które mają na celu uzyskanie transmisji mocy oraz zmianę parametrów ruchu. Przekładnie mechaniczne dzielą się na trzy rodzaje – cięgnowe, cierne oraz zębate. W przekładniach cięgnowych fizyczny kontakt pomiędzy elementem napędowym i napędzanym jest możliwy za pomocą cięgna. Takie rozwiązanie pozwala na znaczne oddalenie członów przekładni. Przekładnie cierne działają poprzez dociskanie się poszczególnych elementów, co pozwala na połączenie cierne. W przekładniach zębatych przenoszenie ruchu odbywa się przy pomocy zazębiających się kół zębatych.
Przekładnie mechaniczne mają najczęstsze zastosowanie w motoryzacji. Ich działanie najprościej można wytłumaczyć na przykładzie skrzyni biegów. Napęd do skrzyni biegów przekazywany jest przez małe koło zębate, sprzęgło oraz wałek. Małe koło zazębia się z dużym kołem zębatym, co umożliwia płynną zmianę przełożenia. Przekładnie mechaniczne są kluczowym elementem układu przeniesienia mocy. Ich głównymi zaletami jest stosunkowo cicha praca, małe gabaryty, łatwość wykonania oraz wysoka równomierność pracy.