Skrzynia biegów to skomplikowany mechanizm umożliwiające zmianę przełożenia. Służy do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędzania samochodu. Skrzynia biegów jest połączona z silnikiem za pomocą sprzęgła.
Wymieniamy trzy rodzaje skrzyń biegów – mechaniczne stopniowe, automatyczne stopniowe i bezstopniowe. W większości samochodów osobowych stosowane są mechaniczne (manualne i półautomatyczne) skrzynie biegów. Wszystkie rodzaje skrzyń biegów mają za zadanie umożliwiać optymalne wykorzystywanie mocy w silniku samochodowym. Bez skrzyni biegów nie byłoby możliwe zwiększanie prędkości samochodu, a wynika to z faktu, iż każdy silnik ma ograniczony zakres obrotów. Dzięki wykorzystywaniu odpowiedniego przełożenia, skrzynia biegów umożliwia utrzymanie wyznaczonej prędkości obrotowej w silniki w zależności od prędkości jazdy i obciążenia pojazdu. Skrzynia biegów umożliwia nam również zmianę kierunku przełożenia napędu, dzięki czemu możliwa jest jazda do tyłu.
Jeżeli chodzi o budowę skrzyni biegów to składa się ona z trzech wałków – głównego, sprzęgłowego i pośredniego. Wałek główny oraz pośredni zawiera koła zębate przypisane do poszczególnych biegów, zaś na kole sprzęgłowym znajduje się jedno koło zębate przekazujące napęd na koło zębate wałka pośredniego. Wszystkie przekładnie posiadają stale zazębione koła zębate o zębach skośnych. Cały układ zanurzony jest w oleju przekładniowym, co zapewnia doskonałe smarowanie wszystkich poszczególnych elementów.