Głowice silnika są jednymi z najbardziej skomplikowanych elementów współczesnych samochodów. Ich głównym zadaniem jest zamykanie przestrzeni, w której dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Ze względu na rodzaj chłodzenia wyróżniamy dwa rodzaje głowic silnika – chłodzone cieczą oraz chłodzone powietrzem. Większość współczesnych samochodów wyposażonych jest w głowice chłodzone cieczą. Zawierają one specjalne kanały, przy pomocy których płyn chłodzący dostaje się do wszystkich części wymagających intensywnego chłodzenia. W tych rodzajach głowic często montowany jest termostat, który jest odpowiedzialny za niezwłoczne rozgrzanie silnika, a następnie utrzymywanie jego optymalnej temperatury. Głowice chłodzone powietrzem znajdowały zastosowanie w starszych modelach samochodów jak Fiat 126P czy Robur.
Głowice silnikowe wykonywane są z trwałych elementów (żeliwo, aluminium) przez co stanowią solidny element silnika. W najnowszych głowicach silnikowych znajduje się cały rozrząd. W autach benzynowych w głowicach znajdują się gniazda świec zapłonowych, a w Dieslach gniazda wtryskiwaczy oraz gniazda świec żarowych, ułatwiające rozruch zimnego silnika.