Części zamienne

Jak wybrać najlepsze tarcze hamulcowe do swojego samochodu?

2 Minuty czytania

Obecnie na rynku dostępny jest bardzo duży wybór części zamiennych, w tym elementów układu hamulcowego. Producenci prześcigają się w pomysłach oraz wprowadzaniu do użycia nowoczesnych rozwiązań. Dzięki ciągłym badaniom oraz rozwijaniem technologii projektowania oraz produkcji takich części jak tarcze hamulcowe, kierowcy mają coraz większą pewność oraz poczucie bezpieczeństwa na drodze. Coraz mocniejsze silniki w samochodach oraz ich rosnąca masa sprawiają, że od układów hamulcowych należy oczekiwać coraz więcej. Zatem jak dopasować tarcze hamulcowe do swojego samochodu?

tarcze hamulcowe wentylowane

Rodzaje tarcz hamulcowych

Każdy model, a nawet wersja samochodu posiada odpowiednie dla siebie rodzaje tarcz hamulcowych. Podczas wymiany należy o tym pamiętać i dobrać dokładnie takim komplet, jaki zaleca producent. Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym rodzajom tarcz hamulcowych:

  • Wentylowane tarcze hamulcowe – są to tarcze, które posiadają w swojej strukturze specjalne otwory umożliwiające skuteczne odprowadzanie powietrza. Dzięki temu rozwiązaniu jest ona odporna na przegrzanie. Najczęściej występują na przedniej osi samochodu, jednak w wypadku mocniejszych pojazdów montowane są również z tyłu.
  • Nawiercane lub nacinane tarcze hamulcowe – są to tarcze dedykowane do samochodów sportowych, którymi poruszamy się w sposób wyczynowy, np. jeżdżąc po torze. Takie tarcze jeszcze lepiej radzą sobie z odprowadzaniem ciepła, a dodatkowo wykonane są z nieco innego stopu stali. Dzięki tym cechom doskonale pracują, nie tracąc mocy, nie tylko wtedy kiedy są schłodzone, ale również w sytuacjach, kiedy są rozgrzane.
  • Lite tarcze hamulcowe – są to tarcze zbudowane z metalu o jednolitej strukturze. Nie posiadają żadnych rozwiązań umożliwiających ich wentylację lub chłodzenie. Są wykorzystywane w starszych samochodach, których moc nie była zbyt wysoka. Często można je spotkać również montowane tylko i wyłącznie na tylnej osi pojazdu.
  • Węglowo-ceramiczne lub ceramiczne tarcze hamulcowe – jest to najbardziej wydajny oraz najdroższy rodzaj tarcz hamulcowych obecnie dostępnych na rynku. Dzięki innym materiałom, z których zostały wykonane idealnie sprawdzają się w samochodach sportowych oraz wyczynowych. Doskonale sprawdzają się w każdych warunkach, a dodatkowo charakteryzują się znacznie wyższą wytrzymałością niż standardowe tarcze hamulcowe.

Jak wybrać tarcze hamulcowe?

Wybierając tarcze hamulcowe kierujmy się przede wszystkim zaleceniami producenta dotyczącymi rodzaju tarcz, które powinny się znaleźć w naszym samochodzie. Dotyczy to nie tylko ich budowy, ale również stopu z jakiego powinny zostać wykonane oraz ich średnicy. Jeżeli samochód służy nam głównie do jazdy miejskiej, codziennego przemieszczania się do pracy, po zakupy czy po dziecko do szkoły, trafnym wyborem będą standardowe tarcze wentylowane lub lite. Zapewnią nam one rozsądny stosunek ceny, do jakości oraz do bezpieczeństwa na drodze. Sportowe tarcze hamulcowe lepiej sprawdzą się, jeśli poruszamy się głównie po autostradach, gdzie jazda z dużą prędkością wymaga częstych i nagłych hamowań – wówczas, wydajność i odporność na nagrzewanie, jaką zapewniają nam tarcze tego typu okazują się bardzo przydatnymi właściwościami. Takie tarcze należy również wybrać do samochodów, z których korzystamy sportowo – jeżdżąc po torze.

Szeroki wybór tarcz hamulcowych znajdziecie Państwo w sklepie internetowym CentrumAuto.pl

Powiązane artykuły
Części zamienne

Jaką skrzynię biegów mam według numeru VIN?

3 Minuty czytania
Numer VIN (Vehicle Identification Number) to unikalny kod, który identyfikuje każdy pojazd na świecie. Zawiera on wiele informacji o samochodzie, w tym…
Części zamienne

Jakie części samochodowe najczęściej kupujemy przez Internet?

2 Minuty czytania
Z roku na rok na naszych drogach spotykamy coraz więcej samochodów, głównie tych osobowych. Wielu z nas wybiera auta prosto z salonu…
Części zamienne

Powstanie, rozwój i działanie podwójnego sprzęgła

2 Minuty czytania
Na przełomie 1939/40 roku francuski konstruktor, Adolphe Kegresse, opatentował jako pierwszy nowy typ przekładni napędowej z podwójnym sprzęgłem. Innym ważnym dziełem tego…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *