Zawory ERG, czyli zawory recyrkulacji spalin stosowane są od wielu lat w silnikach, a pojawiły się na skutek wprowadzenia przepisów mocno ograniczających emisję toksycznych związków z rur wydechowych. Są to części samochodowe, które obniżają temperaturę w komorze spalania i obniżają emisję toksycznych tlenków azotu. Na czym polega mechanizm działania zaworów EGR i dlaczego dochodzi do ich awarii?
Zastosowanie zaworów EGR
Zawór cyrkulacji spalin montowany jest na kolektorze wdechowym, a jego zadaniem jest regulowani dawki spalin docierających z powrotem do silnika. Takie ponowne zassanie powietrza przez silnik ma na celu jego ocieplenie, co przyczynia się do lepszego odparowywania paliwa i obniżenia temperatury spalania. Najkorzystniejszą jednak funkcją zaworu EGR jest zredukowanie ilości szkodliwych związków chemicznych, które wydobywają się w spalinach. Zawory EGR montowane są po to, aby możliwe stało się sterowanie ilością zawracanych do silnika spalin, w ściśle określonych okolicznościach. Warto też dodać, że zawory EGR sterowane są przez komputer w silniku.
Dlaczego dochodzi do awarii zaworów EGR?
Najczęściej spotykaną przyczyną awarii zaworu EGR jest nagromadzenie się w nim sadzy i cząstek spalin. Jeśli samochód służy nam przede wszystkim do poruszania się nim po mieście, to zbyt duża ilość nagromadzonego osadu na ściankach wydechu prowadzi w końcu do zacinania się zaworu. W przypadku dłuższych tras zawór ma możliwość samooczyszczania się, więc problem ten jest znacznie rzadziej spotykany. Zawór recyrkulacji spalin może zaciąć się w przypadku nieszczelnych przewodów odpowiedzialnych za doprowadzanie podciśnienia czy spalin. Okazuje się, że w silnikach Diesla zawór EGR rzadziej ulega awarii, niż ma to miejsce w przypadku silników benzynowych.
Po czym poznać, że doszło do usterki zaworu EGR?
Charakterystycznym objawem zużycia się zaworu recyrkulacji spalin jest nierównomierna praca silnika na wolnych obrotach, a także przy niewielkim obciążeniu. Jeśli awaria jest poważna, to silnik może nawet zgasnąć, a na desce rozdzielczej pojawi się pomarańczowa czy żółta lampka kontrolna z napisem check engine. Z kolei przy silnikach z turbodieslem objawem niesprawnego zaworu EGR może być nadmierne dymienie.
Awaria zaworu EGR nie może być lekceważona i wymaga jak najszybszej naprawy, gdyż zaniedbanie tego problemu przez kierowcę może doprowadzić do unieruchomienia silnika czy też nawet do uszkodzenia sondy lambda. Konsekwencją jazdy z niedziałającym zaworem EGR może być ograniczenie przepustowości kolektora ssącego, zapchanie się filtra cząstek stałych i zwiększenie spalania.