Chłodnica powietrza w samochodzie jest bardzo istotną częścią, na którą zazwyczaj nie zwracamy większej uwagi. Okazuje się jednak, że pełni ona bardzo ważna rolę, a gdy dojdzie do jej uszkodzenia, daje się mocno we znaki. Spadek mocy silnika, wzrost spalania czy też dymienie to jedne z objawów uszkodzonego intercoolera. Czym więc jest tak naprawdę jest ten niepozorny element i po czym poznać, że doszło do jego awarii?
Intercooler – cóż to takiego?
Intercoolery kojarzone są przede wszystkim z samochodami z silnikami Diesla. Obecnie stosowane są one niemalże we wszystkich silnikach z doładowaniem w celu zwiększenia mocy i wydajności auta oraz spadku zużycia paliwa i zredukowania szkodliwego działania spalin. W związku z tym intercoolery stały się nieodłączną częścią układów doładowania i to niezależnie od ich rodzaju.
Intercooler przypomina zwykła chłodnicą. Jej zadaniem jest chłodzenie sprężonego powietrza, które trafia bezpośrednio do silnika, co jest konieczne, gdyż zbyt wysoka temperatura w sprężarce działa niekorzystnie na proces spalania. Dzięki ochłodzeniu powietrza możliwe staje się zmniejszenie jego gęstości i zwiększenie masy. To z kolei przekłada się na spalanie większej ilości paliwa. Efektem tego jest zwiększenie wydajności i mocy. W praktyce intercoolera jest w stanie schłodzić sprężone powietrze nawet o 40 st. C, co przyczynia się do dwudziestoprocentowego przyrostu mocy. Nic więc dziwnego, że obecnie prawie wszystkie współczesne silniki doładowane są wyposażane w intercooler i to niezależnie od zastosowanego rodzaju paliwa. Urządzenie to znajduje się pomiędzy sprężarką a cylindrami i to właśnie przez niego przepływa powietrze zanim wpadnie do kolektora ssącego. Dlatego też na skutek awarii chłodnicy powietrze dochodzi do kaskady problemów.
Gdy intercooler ulega awarii
Jako, że intercooler umieszczony jest nisko i nie jest on osłonięty, to jest bardzo narażony na uszkodzenia mechaniczne. Wszelkie uderzenia kamieni czy też najróżniejszych przedmiotów wystrzeliwanych spod kół mogą doprowadzić do jego uszkodzenia. Chociaż element ten jest znacznie odporniejszy niż chłodnica z płynem chłodzącym i jego awaria nie wiąże się z aż tak poważnymi konsekwencjami jak uszkodzenie czy wyciek chłodnicy płynu, to trzeba się mieć na baczności.
Na uszkodzenie intercoolera mają wpływ zanieczyszczenia. Problematyczny też często jest olej, który przedostał się do chłodnicy powietrza. Olej zwykle bierze się ze spalin wracających do silnika przez zawór EGR lub z odmy, co jest normalnym zjawiskiem. Problemy pojawiają się w przypadku nieszczelności intercoolera czy też nieszczelnych przewodów. Jeśli jednak w chłodnicy powietrza znajdzie się zbyt dużo oleju, to jest to znak zużycia turbosprężarki czy też nawet silnika.