Silnik i podzespoły

Silniki

2 Minuty czytania

Silnik to serce każdego auta, a ich typów i rodzajów jest wiele, ciężko jest opisać je w jednym tekście. Postaramy się więc opisać najpopularniejsze silniki spalinowe wykorzystywane we współczesnych samochodach – zasadę działania, budowę etc. Zapraszamy do lektury artykułu.

Chyba wszyscy czytelnicy naszego portalu zdają sobie sprawę, że w większości aut znajdują się silniki spalinowe. Tego typu konstrukcje wykorzystują sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Działa to na zasadzie sprężania gazu zimnego, i rozprężania – gorącego. Co stanowi o sile takiego rozwiązania? Przede wszystkim fakt, iż do sprężenia gazu zimnego potrzebna jest o wiele mniejsza ilość mechanicznej energii w porównaniu do ilości energii uzyskiwanej z rozprężania. Gorący gaz uzyskuje się wtedy, kiedy spalamy paliwo, stąd też nazwa silnik spalinowy

Najbardziej rozpowszechnionymi silnikami na rynku są silniki spalinowe tłokowe. Wśród tego typu konstrukcji można wyróżnić m.in. silniki gazowe, żarowe, diesla, benzynowe (ze względu na rodzaj paliwa), silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym (rotacyjny) i obrotowym (Wankla), silniki rzędowe, o przeciwległych cylindrach, wielorzędowe, gwiazdowe (ze względu na układ cylindrów) czy w końcu dwusuwowe i czterosuwowe.

W Europie i na świecie najpopularniejszy jest silnik benzynowy, a więc silnik o zapłonie iskrowym. Tego typu jednostki napędowe wykorzystują do zapłonu iskrę powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej – stąd wyżej wymieniona nazwa.

Jakie są zalety silnika benzynowego? W dużym skrócie jest to: łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy, przyzwoita szybkobieżność, wysoka moc, prostota konstrukcji układu zasilania czy wreszcie łatwość rozruchu niezależnie od temperatury atmosferycznej.

Konkurencją dla silników benzynowych są silniki diesla, zwane również silnikami wysokoprężnymi bądź o zapłonie samoczynnym. To ostatnie określenie wzięło się z faktu, iż zapłon paliwa nie wymaga żadnego, zewnętrznego źródła energii.

Do niepodważalnych plusów silników wysokoprężnych jest sprawność konwersji energii chemicznej oleju napędowego, co mówiąc językiem prostszym i bardziej zrozumiałem – pozwala na zmniejszenie spalania paliwa. Starsze konstrukcje były też niekiedy o wiele bardziej niezawodne niż silniki benzynowe, jednak w ostatnich latach problematyczne okazały się silniki z Common Rail i pompowtryskiwaczami.

Wciąż jednak diesle cieszą się powodzeniem wśród nabywców, ze względu na możliwość pracy w naprawdę ciężkich warunkach czy wysoki moment obrotowy już przy relatywnie małych prędkościach obrotowych, co powoduje, że silniki wysokoprężne cechuje duża kultura pracy i znaczny stopień uniwersalizmu.

Powiązane artykuły
ArtykułySilnik i podzespoły

Co kryje się pod maską samochodu?

3 Minuty czytania
Pod maską samochodu kryje się serce całego pojazdu, które sprawia, że możemy bezpiecznie i komfortowo poruszać się po drogach. Ale co dokładnie…
PoradySilnik i podzespoły

Co jest lepsze: diesel czy benzyna?

4 Minuty czytania
Decyzja o wyborze między samochodem z silnikiem diesla a benzynowym jest jednym z kluczowych dylematów, przed którym staje wielu kierowców. Każda z…
Silnik i podzespołyWiadomości

Co jest ważne w samochodzie? Kluczowe elementy dla niezawodności i bezpieczeństwa

4 Minuty czytania
Samochód to złożona maszyna, która składa się z tysięcy części współpracujących ze sobą, aby zapewnić bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się. Każdy kierowca…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *