Użytkownicy bardzo często zapominają o tym, że zawieszenie to nie tylko amortyzatory. Istotnym elementem składowym układu są także sprężyny, które nie są podzespołem wiecznym. Sprężyny zawieszenia ulegają zużyciu i to stosunkowo szybciej, niż większość by się mogła spodziewać. Kiedy należy wymienić sprężyny zawieszenia?
Podstawowa rzecz o której powinniście wiedzieć to fakt, że sprężyny zawieszenia pracują niezależnie od tego, czy samochód jest w ruchu, czy stoi w miejscu. Ma to istotny wpływ na zużycie tych elementów, które nie zależy aż tak bardzo od przebiegu samochodu, a bardziej od jego masy i sposobu eksploatacji. Samochody ciężkie, przewożące masywne ładunki, ciągnące przyczepy, a nawet pojazdy terenowe znacznie szybciej zużyją sprężyny niż lekki, miejski kompakt.
Skutki eksploatacji
Pamiętajcie, że generalnie z wiekiem samochód cały czas powoli opada i nie ma sposobu żeby temu zapobiec. Trudno także precyzyjnie stwierdzić, jak szybko postępuje zużycie sprężyn zawieszenia, można natomiast beż najmniejszego problemu wskazać moment, kiedy trzeba je koniecznie wymienić.
Decyduje o tym w głównej mierze geometria pojazdu. Jeśli na stanowisku pomiarowym pojawią się zbyt duże odchyły od normy, nawet mimo braku widocznych uszkodzeń i zużycia zawieszenia, wówczas mamy do czynienia z jego nieprawidłową wysokością. Specjaliści podpowiadają, że jest to szczególnie widoczne w przypadku samochodów francuskich marek z wahaczami trójkątnymi w tylnej belce.
Wymiana sprężyn
Wymiana sprężyn zawieszenia jest czynnością zaskakująco prostą i niewymagającą wielkiego doświadczenia warsztatowego. Niezbędne będą jednak dość specjalistyczne narzędzia, które być może nie każdy posiada w swoim garażu – chodzi mianowicie o ściągacze sprężyn. Oprócz tego układ należy potraktować z należytą troską i zachować szczególną ostrożność w trakcie wykonywanych napraw.
Jeśli nie dysponujecie odpowiednio wyposażonym garażem i nie zajmujecie się zawodowo naprawą samochodów, sugerujemy wam wizytę w warsztacie. Po prostu nie opłaca się inwestować w zakup ściągaczy. Często ich cena będzie wyższa lub porównywalna od kosztu usługi wymiany sprężyn w warsztacie szybkiej obsługi.
Warto pamiętać także o tym, że pierwsze sprężyny wymieniamy zawsze dwie na tej samej osi. Nie zaleca się wymiany sprężyn zawieszenia tylko po jednej stronie pojazdu. Wymiana sprężyn zawieszenia to doskonała okazja, by określić stan pozostałych elementów tego obszaru. Dlatego w trakcie wymiany pamiętajcie, by sprawdzić także stan amortyzatorów, a także górnych mocowań, odbojów i łożysk skrętnych kolumny.
Na koniec jeszcze jedna praktyczna porada. Jeśli jesteście zmuszeni wymienić sprężyny zawieszenia, to najbardziej opłaci wam się poszukać zamienników w wyspecjalizowanych firmach produkujących elementy zawieszenia. Sugerujemy wam ofertę polskiego dystrybutora pod adresem autoamortyzatory.pl/sprezyny,zawieszenia/k,100113, gdzie znajdziecie doskonałej jakości, markowe sprężyny zawieszenia renomowanych producentów. Części są znacznie tańsze od tych kupionych w ASO, a jakość ta sama.
wymieniałem ostatnio sprężyny zawieszenia. wybrałem oczywiście te droższe
dokładnie, trzeba o tym pamiętać, że sprężyny pracują cały czas! Ostatnio musiałem je wymienić, ale niestety nie samodzielnie, bo brak mi narzędzi, dlatego odwiozłem wóz do warsztatu. Kupiłem części od polskiego dystrybutora, wybrałem te z wyższej półki.
Przy okazji wymiany amortyzatorów w całym samochodzie, wymieniłem także sprężyny. Nie były może bardzo zmaltretowane, ale rozlane amory mocno je nadwyrężyły. Sama operacja ich wymiany jest dziecinnie prosta, jeśli są dobrze dobrane i ma się sprzęt lub pomysł (z tymi pomysłami należy ostrożnie) jak je zacisnąć.
Tak czy inaczej, poleciłbym wam sprawdzić stan sprężyn następnym razem jakbyście wymieniali amorki.