Hamulec postojowy (tzw. ręczny) to podstawowy element układu hamulcowego, występujący we wszystkich samochodach. Obecnie jednak nie instaluje się starych, dobrze znanych dźwigni hamulca ręcznego. Współcześnie w samochodach instaluje się EPB czyli elektryczny hamulec postojowy. Zaletami EPB jest wysoka funkcjonalność i prosta budowa, a co za tym idzie łatwy montaż – nie wymagający od użytkownika specjalnych umiejętności. Początkowo producenci tego innowacyjnego rozwiązania obawiali się jak zostanie ono odebrane przez kierowców jednak – jak się później okazało – obawy te były zupełnie niepotrzebne. EPB cieszy się dużym uznaniem wśród właścicieli samochodów i już od kilkunastu lat jest stosowane nawet w małych samochodach miejskich. Z EPB współpracują inne systemy instalowane w nowoczesnych samochodach, np. system Start&Stop. Elektryczny hamulec postojowy można także dostosować tak, aby po wyłączeniu jednostki napędowej automatycznie blokował koła samochodu.
To innowacyjne aczkolwiek znane i dosyć powszechne rozwiązanie charakteryzuje się dużą niezawodnością i nie sprawia większych problemów eksploatacyjnych. W przypadku uszkodzenia koszt wymiany nie jest duży a sama naprawa jest szybka i stosunkowo łatwa. Pozostaje więc zadać pytanie, jak będzie wyglądał hamulec postojowy za kolejne 10 – 15 lat? Być może technologia pozwoli komunikować się z samochodem głosowo i wystarczy wypowiedzieć odpowiednią komendę, która spowoduje uruchomienie się hamulca postojowego? Przekonamy się za kilkanaście lat.
Autor: www.nowe-hamulce.pl
ciekawe rozwiązanie, słyszałem że BOSCH wprowadza takie rozwiązania.