Części zamienne

Filtr cząstek stałych

2 Minuty czytania

Pierwszy filtr cząstek stałych w samochodzie zamontowano w 1996 roku. Taki filtr znany jest również pod popularnymi skrótami- angielskim DPF i francuskim FAP.  Czym różni się od klasycznego filtra? Silnik posiadający zwykły filtr wypuszcza z wydechu czarny dym, a zamontowany w samochodzie filtr cząsteczek stałych sprawia, że sadza zostaje wewnątrz pojazdu. Takie rozwiązanie wydaje się dość kontrowersyjne, na szczęście sadza nie jest tak groźna dla naszego silnika. DPF stosowane są w silnikach diesla, a te bywają wrażliwe, dlatego też filtr trzeba regularnie sprawdzać i wymieniać – zaniedbując ten proces możemy poważnie uszkodzić silnik.

Budowa i działanie

Filtr ma postać przestrzennej struktury o dużej całkowitej powierzchni ścianek. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, a te zazwyczaj są wykonane z metalu lub – w przypadku filtrów jednorazowych ze specjalnego papieru. Obudowa jest odporna, z zewnątrz wyglądem przypomina tłumik albo katalizator.

Niebezpieczna sadza

Sadza nie jest bardzo groźna dla silnika, ale dla zdrowia ludzkiego- owszem. I właśnie ludzkie zdrowie było najważniejszym powodem, dla którego zdecydowano się montować filtry cząstek stałych. Sama sadza jest tylko grupą atomów węgla, jednak problemem są przywierające do niej związki siarki i opiłki metalu. Warto wiedzieć, że związki tworzą się nie tylko poprzez pracę silnika spalinowego, do ich powstania przyczynia się również ścieranie opon czy klocków hamulcowych.

Obowiązkowe oczyszczanie 

Najlepszym wyjściem jest okresowe oczyszczanie filtra przez dopalenie nagromadzonej w nim sadzy, choć cząsteczek możemy się też pozbyć w inny sposób: sadzę można spalić do dwutlenku węgla. Nie będzie to jednak najłatwiejsze, bo do takiego zabiegu będziemy potrzebować co najmniej 600 Celsjusza, a taka temperatura w układzie wydechowym występuje bardzo rzadko. Właściwe oczyszczenie filtra z sadzy możliwe byłoby tylko przy pełnym obciążeniu silnika, a do takich sytuacji można doprowadzić poprzez jazdę z maksymalna prędkością po autostradzie. Takiego zabiegu możemy dokonać również przy każdym serwisie w warsztacie, tym bardziej że w komputerze naszego samochodu zapisane są dane, na podstawie których można sprawdzić stan filtra.  Sadza musi być regularnie usuwana, w innym wypadku filtr już po miesiącu nie będzie się do niczego nadawał.

Wady i zalety

Filtry DPF, choć są przyjazne ludzkiemu zdrowiu i środowisku są niestety  bardzo drogie. Ich utrzymanie i serwis również nie należą do najtańszych. Zdarza się, że po zamontowaniu takiego filtra kierowcy chcą z niego zrezygnować, jednak takie rozwiązanie jest nie tylko szkodliwe dla silnika, ale przede wszystkim nieopłacalne- teoretycznie jest to filtr niewymienny i ma starczyć na cały okres eksploatacji auta. Aby prawidłowo użytkować auto z DPF unikajmy jazdy na krótkich dystansach i w miarę możliwości nie wciskajmy gazu na niskich obrotach . Oszczędzimy  sobie również niepotrzebnych kosztów, kiedy będziemy przestrzegać zasad eksploatacji samochodu zalecanych przez producenta.

Powiązane artykuły
Części zamienne

Jak wybrać najlepsze tarcze hamulcowe do swojego samochodu?

2 Minuty czytania
Obecnie na rynku dostępny jest bardzo duży wybór części zamiennych, w tym elementów układu hamulcowego. Producenci prześcigają się w pomysłach oraz wprowadzaniu…
Części zamienne

Jakie części samochodowe najczęściej kupujemy przez Internet?

2 Minuty czytania
Z roku na rok na naszych drogach spotykamy coraz więcej samochodów, głównie tych osobowych. Wielu z nas wybiera auta prosto z salonu…
Części zamienne

Powstanie, rozwój i działanie podwójnego sprzęgła

2 Minuty czytania
Na przełomie 1939/40 roku francuski konstruktor, Adolphe Kegresse, opatentował jako pierwszy nowy typ przekładni napędowej z podwójnym sprzęgłem. Innym ważnym dziełem tego…

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.