Silnik i podzespoły

Świece zapłonowe

2 Minuty czytania

Układ zapłonowy to nieodłączny element każdego samochodu, wyposażonego w silnik benzynowy. W skład systemu zapłonowego wchodzą obwody niskiego i wysokiego napięcia. Niskie napięcie to chociażby akumulator, natomiast wysokie – przewody zapłonowe, cewka zapłonowa czy świece zapłonowe. To bardzo ważny element, wykorzystujący przeskok iskry na elektrodach, dzięki czemu możliwy jest zapłon mieszanki w środku komory spalania. Gdyby nie świece, moglibyśmy zapomnieć o łatwym rozruchu, równomiernej pracy czy zbilansowanemu spalaniu paliwa.

Świece zapłonowe pracują stale przy wysokim napięciu, a więc ich stan musi być wzorowy – nienaganne właściwości izolacyjne, odporność na skoki ciśnienia w komorze spalania, procesy chemiczne czy różnice temperatur – to wszystko cechy idealnej świecy zapłonowej.

Jakby tego było mało, świece zapłonowe są odpowiedzialne za odprowadzanie nadmiaru ciepła na zewnątrz, aby nie doszło do ich spalenia. Kupując świece, należy zwrócić uwagę na takie parametry jak chociażby rozmiar, obudowa, gwint, standard wykonania, wartość cieplna czy przede wszystkim typ elektrody.

Co ile powinniśmy wymieniać świece zapłonowe w naszym aucie? Ciężko powiedzieć, bowiem wszystko zależy od  marki, modelu i wieku samochodu, natomiast zazwyczaj jest to okres 30-45 tys. km. Jeśli znamy się na częściach samochodowych możemy spróbować wybrać je samodzielnie, jeśli nie – skonsultujmy to ze sprzedawcą w sklepie motoryzacyjnym. Świece zapłonowe kosztują od kilku do kilkudziesięciu złotych za sztukę, a całkowity koszt wymiany zależy od ich ilości w danym aucie.

W sklepach motoryzacyjnych dostępne są także świece zapłonowe irydowe, które – według zapewnień producenta – są o wiele trwalsze niż standardowe. Jeszcze wyższą jakość prezentują świece platynowe, które są jednymi z droższych na rynku. Trzeba jednak przyznać, że bardzo dużą wagę w kontekście trwałości świec należy przypisać silnikowi, a raczej to w jakiej kondycji się on znajduje. Jeśli silnik jest stary i zaniedbany, pełno jest w nim osadów, które utrudniają przeskok iskry.

Świece zapłonowe są też o tyle ciekawe, że na podstawie ich wyglądu możemy wywnioskować, w jakim stanie znajduje się silnik auta. Otóż, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na kolor i rodzaj osadu – w ocenie powinny nam pomóc specjalne tabele, dostępne np. w sklepach motoryzacyjnych.

Kiedyś, wielu mechaników szorowało świece, w ten sposób chcąc przedłużyć ich zdatność do użycia. Dzisiaj już jednak tego się nie robi, w ten sposób możemy zresztą zniszczyć porcelitowe izolatory, nie zalecamy więc tej metody. Jeśli nie znamy się zbytnio na mechanice, zalecamy wymianę w warsztacie, gdzie świece powinny zostać profesjonalnie zamontowane.

Powiązane artykuły
ArtykułySilnik i podzespoły

Co kryje się pod maską samochodu?

3 Minuty czytania
Pod maską samochodu kryje się serce całego pojazdu, które sprawia, że możemy bezpiecznie i komfortowo poruszać się po drogach. Ale co dokładnie…
PoradySilnik i podzespoły

Co jest lepsze: diesel czy benzyna?

4 Minuty czytania
Decyzja o wyborze między samochodem z silnikiem diesla a benzynowym jest jednym z kluczowych dylematów, przed którym staje wielu kierowców. Każda z…
Silnik i podzespołyWiadomości

Co jest ważne w samochodzie? Kluczowe elementy dla niezawodności i bezpieczeństwa

4 Minuty czytania
Samochód to złożona maszyna, która składa się z tysięcy części współpracujących ze sobą, aby zapewnić bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się. Każdy kierowca…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *