Silnik i podzespoły

Świece zapłonowe

2 Minuty czytania

Układ zapłonowy to nieodłączny element każdego samochodu, wyposażonego w silnik benzynowy. W skład systemu zapłonowego wchodzą obwody niskiego i wysokiego napięcia. Niskie napięcie to chociażby akumulator, natomiast wysokie – przewody zapłonowe, cewka zapłonowa czy świece zapłonowe. To bardzo ważny element, wykorzystujący przeskok iskry na elektrodach, dzięki czemu możliwy jest zapłon mieszanki w środku komory spalania. Gdyby nie świece, moglibyśmy zapomnieć o łatwym rozruchu, równomiernej pracy czy zbilansowanemu spalaniu paliwa.

Świece zapłonowe pracują stale przy wysokim napięciu, a więc ich stan musi być wzorowy – nienaganne właściwości izolacyjne, odporność na skoki ciśnienia w komorze spalania, procesy chemiczne czy różnice temperatur – to wszystko cechy idealnej świecy zapłonowej.

Jakby tego było mało, świece zapłonowe są odpowiedzialne za odprowadzanie nadmiaru ciepła na zewnątrz, aby nie doszło do ich spalenia. Kupując świece, należy zwrócić uwagę na takie parametry jak chociażby rozmiar, obudowa, gwint, standard wykonania, wartość cieplna czy przede wszystkim typ elektrody.

Co ile powinniśmy wymieniać świece zapłonowe w naszym aucie? Ciężko powiedzieć, bowiem wszystko zależy od  marki, modelu i wieku samochodu, natomiast zazwyczaj jest to okres 30-45 tys. km. Jeśli znamy się na częściach samochodowych możemy spróbować wybrać je samodzielnie, jeśli nie – skonsultujmy to ze sprzedawcą w sklepie motoryzacyjnym. Świece zapłonowe kosztują od kilku do kilkudziesięciu złotych za sztukę, a całkowity koszt wymiany zależy od ich ilości w danym aucie.

W sklepach motoryzacyjnych dostępne są także świece zapłonowe irydowe, które – według zapewnień producenta – są o wiele trwalsze niż standardowe. Jeszcze wyższą jakość prezentują świece platynowe, które są jednymi z droższych na rynku. Trzeba jednak przyznać, że bardzo dużą wagę w kontekście trwałości świec należy przypisać silnikowi, a raczej to w jakiej kondycji się on znajduje. Jeśli silnik jest stary i zaniedbany, pełno jest w nim osadów, które utrudniają przeskok iskry.

Świece zapłonowe są też o tyle ciekawe, że na podstawie ich wyglądu możemy wywnioskować, w jakim stanie znajduje się silnik auta. Otóż, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na kolor i rodzaj osadu – w ocenie powinny nam pomóc specjalne tabele, dostępne np. w sklepach motoryzacyjnych.

Kiedyś, wielu mechaników szorowało świece, w ten sposób chcąc przedłużyć ich zdatność do użycia. Dzisiaj już jednak tego się nie robi, w ten sposób możemy zresztą zniszczyć porcelitowe izolatory, nie zalecamy więc tej metody. Jeśli nie znamy się zbytnio na mechanice, zalecamy wymianę w warsztacie, gdzie świece powinny zostać profesjonalnie zamontowane.

Powiązane artykuły
Silnik i podzespoły

Najważniejsze zadania oleju silnikowego

2 Minuty czytania
Silnik to serce pojazdu, który bez sprawnej jednostki napędowej staje się całkowicie bezużyteczny. Warto zatem dbać o silnik, aby sprawował się dobrze…
Silnik i podzespoły

Na czym polega regulacja luzów zaworowych?

2 Minuty czytania
Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności wykonywania czynności eksploatacyjnych takich jak: wymiana oleju, filtra czy klocków hamulcowych. Niestety mało kto słyszał…
Silnik i podzespoły

Czym jest intercooler i kiedy staje się problematyczny?

2 Minuty czytania
Chłodnica powietrza w samochodzie jest bardzo istotną częścią, na którą zazwyczaj nie zwracamy większej uwagi. Okazuje się jednak, że pełni ona bardzo…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *