Elektryczny hamulec postojowy, czyli „ręczny” aktywowany przyciskiem

Hamulec postojowy (tzw. ręczny) to podstawowy element układu hamulcowego, występujący we wszystkich samochodach. Obecnie jednak nie instaluje się starych, dobrze znanych dźwigni hamulca ręcznego. Współcześnie w samochodach instaluje się EPB czyli elektryczny hamulec postojowy. Zaletami EPB jest wysoka funkcjonalność i prosta budowa, a co za tym idzie łatwy montaż – nie wymagający od użytkownika specjalnych umiejętności. Początkowo producenci tego innowacyjnego rozwiązania obawiali się jak zostanie ono odebrane przez kierowców jednak – jak się później okazało – obawy te były zupełnie niepotrzebne. EPB cieszy się dużym uznaniem wśród właścicieli samochodów i już od kilkunastu lat jest stosowane nawet w małych samochodach miejskich. Z EPB współpracują inne systemy instalowane w nowoczesnych samochodach, np. system Start&Stop. Elektryczny hamulec postojowy można także dostosować tak, aby po wyłączeniu jednostki napędowej automatycznie blokował koła samochodu.

To innowacyjne aczkolwiek znane i dosyć powszechne rozwiązanie charakteryzuje się dużą niezawodnością i nie sprawia większych problemów eksploatacyjnych. W przypadku uszkodzenia koszt wymiany nie jest duży a sama naprawa jest szybka i stosunkowo łatwa. Pozostaje więc zadać pytanie, jak będzie wyglądał hamulec postojowy za kolejne 10 – 15 lat? Być może technologia pozwoli komunikować się z samochodem głosowo i wystarczy wypowiedzieć odpowiednią komendę, która spowoduje uruchomienie się hamulca postojowego? Przekonamy się za kilkanaście lat.

Autor: www.nowe-hamulce.pl

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

1 Comment

  1. ciekawe rozwiązanie, słyszałem że BOSCH wprowadza takie rozwiązania.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *