Wielu kierowców zapomina o istnieniu sprężyn zawieszenia w samochodzie, mimo ich ważnej funkcji w układzie. Ich głównym zadaniem jest magazynowanie energii i utrzymywanie masy samochodu. Warto o nich wiedzieć więcej, zapraszamy więc do lektury naszego poradnika.
Tak jak wspominaliśmy, sprężyny zawieszenia są odpowiedzialne za utrzymywanie masy pojazdu i łagodzenie drgań wynikających z poruszania się samochodu po nierównej drodze. Wydłużają żywotność amortyzatorów oraz innych części układu jezdnego (opony, części metalowo-gumowe zawieszenia). Dzięki sprężynom możliwe jest prawidłowe utrzymanie przyczepności kół i bezpieczne prowadzenie samochodu. Decydują one również o wysokości prześwitu pod autem. Prześwit to bardzo ważny czynnik, wpływający na pochylenie i zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zmiany kąta wyprzedzania kół wraz ze skokiem zawieszenia.
Trzeba zaznaczyć, że wraz z rozwojem technologicznym samochodów, sprężyny zawieszenia pełnią coraz większa rolę. Mnogość nowych urządzeń, układów i komponentów powoduje zwiększenie masy auta. Jednocześnie, wielką uwagę zwraca się na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla, które rosną właśnie wraz z wzrostem masy. Konstruktorzy współczesnych sprężyn starają się więc uzyskać produkty mocne, wytrzymałe i lekkie. Niezbędne jest dobranie idealnej średnicy drutu, liczby zwojów, średnicy zwijki oraz materiału. W chwili obecnej sprężyny mają wysoką odporność na naprężenia przy jednocześnie małej ilości zwojów.
Jeśli okaże się, że sprężyny w naszym samochodzie są niesprawne bądź zużyte, powinniśmy je czym prędzej wymienić. Jest to bardzo ważne, ponieważ tylko w ten sposób przywrócimy właściwą wysokość pojazdu względem nawierzchni i odpowiednią styczność kół z drogą. Poprawimy jakość prowadzenia samochodu, geometrię zawieszenia i zadbamy także o inne elementy zawieszenia.
Sprężyny zawieszenia, niezależnie od przyczyny (złamanie czy zużycie), wymieniamy zawsze parami. Zawsze wybierajmy produkty, które zostały wykonane zgodnie z wymogami normy ISO 9001. Wielu renomowanych producentów oferuje sprężyny zwijane na gorąco i na zimno, poddane procesowi kulowania śrutowego i zabezpieczone w sposób, gwarantujący twardość oraz odporność korozyjną materiału.
Sprężyny zawieszone dzielą się na sprężyny typu side load (kształt zbliżony do banana) i miniblock (kształt baryłki).